Marketeer, Mens of Machine?

Met het toetreden van slimme objecten en AI-gedreven agents tot ‘onze’ netwerksamenleving staan wij, als marketingprofessionals en als mensen, voor nieuwe uitdagingen. Als mensen de monopolie op intelligentie verliezen, zoals sommigen beweren, dan ligt een identiteitscrisis snel op de loer. Wat onderscheidt ons mensen van niet-mensen? Een vraag die vaak opgevolgd wordt door andere zoals: zullen markteers vervangen worden door AI-driven agents?

In het onderzoek dat wij doen proberen wij andere vragen te stellen. In plaats van de vraag of technologie een bedreiging is voor de menselijke touch en menselijk touchpoints, en wat we kunnen doen om dit te voorkomen, stellen wij de vraag wat het betekent om menselijk te zijn, of om een menselijke connectie te creëren. De inzichten die uit dit onderzoek voortkomen geven marketeers evidence-based inzichten om (A.I.–gedreven) producten, diensten of uitingen te ontwerpen die resoneren op menselijk niveau.

14:45  30 minuten   Keynote

Over Lotte Willemsen

Dr. Lotte Willemsen is professor in Applied Science bij het Kenniscentrum Creating 010, Hogeschool Rotterdam. Lotte Willemsen promoveerde cum laude in de Communicatiewetenschap (Universiteit van Amsterdam) op de invloed van conversaties die plaatsvinden tussen organisaties en consumenten, en consumenten onderling. Sindsdien doet zij onderzoek op het grensvlak van communicatie en technologie, met cross-overs naar verschillende domeinen zoals eHealth, eGovernance, en eBusiness. Veel van haar onderzoeksprojecten hebben betrekking op de waarde van digitale content en conversaties om mensen te betrekken, (ver)binden en positief te beïnvloeden. Ze is met name geïnteresseerd hoe de samenleving, en de organisaties die hier deel van zijn, kunnen digitaliseren met de menselijke maat. Ze schrijft, spreekt en adviseert over dit vraagstuk in binnen- en buitenland. Tevens is ze hoofdredacteur van het Tijdschrift van Communicatiewetenschap, en eigenaar van Via Voce; een bedrijf dat anderen adviseert om met behulp van koude data, warme contacten te creëren.

< Overzicht sprekers